31 augustus 2008

Dieselelectrische locomotief 2400

Historie
De diesel-electrische NS 2400 heb ik altijd één van de Nederlands mooiste locomotieven gevonden. Hij is zo gewoon! De eerste van de serie van 130 stuks, de 2402, werd op 8 maart 1954 in dienst genomen. De locomotieven hadden een beperkt vermogen. Ze zijn niet alleen voor Nederland gemaakt, maar ze waren te zien bij diverse Afrikaanse maatschappijen en ook hebben ze in Frankrijk gereden.

Roco.
In 2007 is de locomotief voor het eerst door Roco uitgebracht. Het model was zo populair dat hij al weer op veel plaatsen is uitverkocht. Op de modelbaan hoort hij met vier assen bij de grotere locomotieven, maar omdat hij compact is heeft hij maar weinig ruimte nodig. Dat maakt dit model erg aantrekkelijk. Toen het uitkwam kocht ik er meteen twee, een wisselstroom en gelijkstroom uitvoering. Ik wilde één model airbrushen. Gelukkig dat ik heb gewacht, want in Rail Magazine 252 van maart 2008, verscheen er een artikel en een handleiding voor de vervuiling. Volgende maand vertel ik er meer over.

Het technische gedeelte.
Er zitten losse messing vignetten bij het model. Met een beetje lak of snel drogende twee compontentenlijm breng je ze er gemakkelijk op aan. De rijeigenschappen zijn prima, ook door de vier assen. Drie-assers zijn gevoeliger voor haperen. Hij maakt wel iets meer geluid dan de 2200 van Roco, maar niet storend (ik praat over het exemplaar geschikt voor drie-rail). Het model laat zich met de mobile station programmeren via het modelnummer 26522, zodat je optrek- en remvertraging en maximum snelheid kan afregelen. De verlichting kan aan en uitgeschakeld worden, en via de rangeerstand functie kunnen de eerder genoemde functies worden geblokkeerd of aangezet. Ik ben er prima tevreden over.