22 maart 2009

Märklin

Ik gebruik voor mijn spoorbaan spoormateriaal van Märklin. Waarom? Tja, ik had het al als klein jongetje en daar ben ik niet vanaf gestapt. Langzamerhand heb je zoveel geïnvesteerd, dat je maar door gaat. Ik zou nu tweerails gekozen hebben, omdat de detaillering van de rails mooier is en de wissels vaak slanker. Een groot probleem is het overigens niet. Het totaalbeeld van de baan is belangrijk: de afwerking van scenery, huizen én materieel en je kan de baan zo opbouwen dat de middengeleiding niet erg opvalt. Je ziet ze vooral als je in de lengterichting over de rails kijkt. Bij mijn baan kijk je er meestal dwars op. Ik heb nu een paar gelijkstroom locomotieven. Eens zal ik misschien een overstap maken. Deze Marklin Loc hierboven lijkt erg veel op Bello die in Nederland heeft rondgereden. Ik wil hem nog eens gaan ombouwen tot een echte bello.


Lawaai
Een voordeel van Märklin is dat het systeem is wat minder gevoelig voor storing. Voor mij prettig want ik rijd niet dagelijks. Ik ben meer een bouwer! Ik vind dat Märklin locomotieven over het algemeen veel lawaai maken. Ik heb er daarom nog maar een paar. Na mijn laatste aanschaf, een stoomlocomotief die erg veel op Bello lijkt, besloot ik meteen: dit is de laatste, wat een herrie. Roco locomotieven met een fluistersleeper maken veel minder lawaai. Een balngrijke reden is bovendien dat Roco veel Nederlands materiaal in het assortiment heeft. Verder trek ik me ook voor wagons en rijtuigen niet veel aan van verschillende merken. Ik koop wat ik leuk vind en pas eventueel de wielen aan.

Mobile Station
Ik rij digitaal en gebruik een mobile station. Met een digitaal systeem kan je lekker lamgzaam rijden en ook meerdere locomotieven onafhankelijk aansturen. Ik heb een uitgebreid systeem met digitaal bedienbare seinen en wissels niet nodig, maar functies als optrek en afremvertraging vind ik wel belangrijk. Een Mobile Station geeft me precies voldoende mogelijkheden. Ik heb er twee, hoewel mijn baan maar klein is. Je kunt op die manier twee treinen apart besturen. Er zit een redelijk lang snoer aan de MS. Zo kan je ze gemakkelijk in de hand houden. Ik vraag me wel af waarom dit tegenwoordig niet gewoon draadloos kan.

Programmeren met de MS
Veel hobbysten weten niet dat je met een Mobile Station ook kunt programeren. Ik kan alles van mijn nieuwe Roco 2400 instellen. Het gaat met name op de maximum snelheid, op- en afremvertraging, locadres wijzigen. Het gaat als volgt. Kies uit het menu "Nieuwe loc" en selecteer uit de databank de loc met nummer 26522. Deze loc van vóór de MFX generatie kan sofware matig gewijzigd worden. Wanneer je het juist locadres hebt ingesteld, kan je ook maximumsnelheid, op- en remvertraging wijzigen. De icoontjes voor licht aan-uit en rangeerstand zijn bij deze loc ook zichtbaar. Je hebt dus geen Central Station of Intellibox nodig. Andere locs die je voor programeren kunt gebruiken zijn 29750 en 37538. Let wel even op dat je andere locs van de baan haalt als je gaat programeren, want ze krijgen anders allemaal dezelfde instellingen.

"Vermogen" van de MS

Je hebt twee soorten, een kleinere met een uitgang van 1,2A, en een grotere van 1,9A. Aan de buitenkant zie je geen verschil. In het menu onder info vind je het vermogen weergeven op het display. Met de eerste kan je 3-4 treinen tegelijk laten rijden. Met de laatste 6. De meest voorkomende is die van 1,2A. De trafo moet wel voldoende groot om het volledige amperrage te kunnen benutten. Eén met een vermogen van 32 VA of groter is iha voldoende. Ik heb van beide een exemplaar, maar in de praktijk is er weinig verschil te merken. Je kunt tot maximaal 10 locs opslaan in het geheugen.