29 maart 2008

Weatheren bietenwagens met de airbrush

Vandaag mijn eerste wagons met de airbrush bewerkt. Dat valt niet tegen! Je moet een beetje handigheid krijgen met verdunnen, schoonmaken en verf verwisselen. Het spuiten zelf gaat prima. Je leest soms dreigende taal over zakkers wanneer je van dichtbij spuit en teveel op een plaats, of spetters wanneer je te veel verf tegelijk wilt spuiten. Ik heb er geen last van gehad. Beginnersgeluk? Dit was eigenlijk bedoeld als oefening op een oude wagon, maar het resultaat is prima. Ik deed het zo:

  • Eerst even spuiten op een stukje karton of iets dergelijks om te zien of je een mooie straal krijgt.
  • Niet te lang op een plaats spuiten, maar blijven bewegen. Nooit direct op het voorwerp, maar er eerst naast.
  • Niet te dichtbij, anders krijg je van die spinnenpoten (15 -20 cm aanhouden zou ik zeggen)
  • Gewoon rustig doorspuiten tot je klaar bent in één spuitsessie in een paar lagen.

De bedoeling van deze spuitactie was vervuilen. De modellen die je in de winkel koopt zien er mooi en glimmend uit, maar op een modelbaan komt dat toch over als speelgoed. De enige oplossing is de spuit erover. Door de matte kleuren lijken ze vuil geworden net als in het grootbedrijf. De vignetten zijn vervaagd, zoals in het echt. Ik vind Tamiya verf op water/alcohol basis prima geschikt. Het is snel mat droog en geeft een mooie fijne nevel. Voor verven met een kwastje gebruik ik het liefst Humbrol (terpentine basis). De wagon heb ik als volgt geairbrushed:

  • Ik heb eerst even de wielen verwijderd.
  • De zijkant (recht van opzij) werd eerst gespoten met Tamyia Red brown (XF64) om een roestig uiterlijk te krijgen.
  • Vervolgens schuin van onderen met Flat earth (XF-52), opspattende aarde.
  • Tenslotte van boven af en in de bak Neutral grey (XF53) of medium gray (XF20), stof en kolengruis. Hierbij moet je proberen alleen zo te spuiten dat je de zijkanten bijna niet meer raakt, dus van binnen naar buiten.

Ik heb de verf verdund met ongeveer 20% Tamiya oplosmiddel. Verder wil ik je de tip uit Rail Magazine meegeven: stop voordat je klaar bent. In Rail Magazine 237 lees je meer.

Wagons van boven. De linker werd met een laagje XF53, de rechter met XF20 gespoten.