26 november 2008

Roco 2203 superen

Een 2200 doet al jaren dienst bij mij in huis (in het klein wel te verstaan). Ik reed er eerst mee door de kamer op het tapijt met de kinderen. Daarna verhuisde hij naar mijn baan op zolder. Ik had al eens geïnvesteerd in een nieuw metalen hekwerk en ik was ook een keer tegen messing logo's aangelopen. Mijn versie is namelijk een bruine met knalpot op het dak, NS teken vooraan en opgeschilderde nummers. Bij aanschaf was er geen andere verkrijgbaar. Ik had de attributen er nog nooit opgezet. Dat is het grappige van de modelspoorhobby. Je schaft eens wat aan dat eerst soms lange tijd in de kast belandt, totdat je opeens denkt, hé wacht eens! Ook omdat het airbrushen me heeft gegrepen, leek het me het moment om alles te combineren.


Demonteren
Zoals ook bij de 2400, moest alles uit elkaar, zodat je rustig kunt spuiten zonder meteen alle opdrukken, ramen, mechanische onderdelen mee te spuiten. Ook kun je zo beter, elkaar in de weg zittende delen en hoekjes spuiten. Waar je wel op moet letten is dat sommige delen gezamenlijk gespoten moeten worden, anders krijg je kleurverschillen. Via de gebruiksaanwijzing in de doos was alles gemakkelijk te demonteren en een mooie bijkomstigheid is dat ik metteen alle stof kon verwijderen. De bovenkant bestaat uit diverse onderdelen. Ramen had ik al eens vastgelijmd, dus daar kwam enig breekwerk bij kijken. Ook de knalpijp ging eraf. De draaistellijst is uit één deel gemaakt en kwam ook verrassend gemakkelijk los met behulp van een schroevendraaier in combinatie met naar beneden trekken. De sleper moet er ook af dus even met de soldeerbout losmaken.

Primer
Sommige zachte types plastic moeten eerst voorzien worden van een laagje primer (zie hieronder). Ik gebruik hiervoor Tamiya Surface primer uit de spuitbus (gray). NB: het betreft hier het oude hekwerk (ik kon het niet laten die ook mee te nemen). .








Airbushen
Voor het spuiten gebruikte ik dezelfde combinatie kleuren als voor de 2400. Het dak van de cabine werd met German Grey en kreeg vervolgens een klein waasje Nato Brown. De knalpot op het dak kreeg een klein waasje German Grey (bij de uitlaten wat meer) en vervolgens ook een beetje Nato Brown. Het rooster aan de bovenkant van het motorgedeelte werd eerst met tape rondom afgeplakt en met German Grey gespoten. De rest na de bovenkant Nato Brown en daarna een waasje German Grey, op sommige plekken wat meer om het geheel wat levendiger te maken. Voor sommige spuitacties moet je het mechanische deel goed afplakken!


Messing schildjes
Ik had dit keer bedacht de messing schildjes niet mee te airbushen. Ze zijn al niet zo scherp. Het was een aardige klus ze van het papier (volgens mij schilderstape) te krijgen. Vermoedelijk zaten ze er al jaren op. Na lang peuteren lukte het en met een stuk railgum werd alles mooi glad geschuurd. Ook de bovenkant kreeg even een poetsbeurt. Omdat het geëtste messing reliëf vertoond is dit mogelijk. Je schuurt alleen de bovenkant weg maar de verf niet. Het monteren van een messing plaatje kan het beste met een druppeltje twee componentenlijm. Doe een klein druppeltje op het plaatje druk het even op een stukje papier om de lijm te verdelen en overmatige hoeveelheid kwijt te raken en plaats het vervolgens op de juiste plaats op de locomotief.

Foutje!

Bij het monteren van de schildjes bleek opeens dat het originele nummer op een andere plaats zit. Maar goed dat ik deze actie heb bewaard. Airbrushen kan ik pas sinds een half jaar! Nu worden wel nieuwe vaardigheden verwacht: restaureren en retoucheren! Dat heb je nu altijd, maar door ervaring weet ik ook dat het meestal wel goed komt. 's Nachts nog een keer liggen woelen hoe ik het aan zou pakken. Het nummer zit vlak boven een gebogen gele lijn. Die mocht niet verdwijnen. Ik besloot de volgende dag eerst het nummer weg te schuren en vervolgens over en kartonnetje heen te spuiten dat ik voor de gele lijn zou houden. Zo voorkom je een scherpe lijn. Dat lukte: je ziet er niets meer van. Het nieuwe nummer is 2203. Na enig speuren op Internet, blijkt het om een geelgrijze versie te gaan die nog bij VSM in het wagenpark wordt beheerd. Ik doe of dit de versie is voor hij werd overgepoten.
.
Afwerking
Het afwerken van het werkstuk doe ik met Rambo interieurlak verdund met Tamiya verdunner. De kleuren trekken wat naar elkaar toe, het glanst nauwelijks en het levert een prima bescherming op tegen beschadigen. Het onderstel dat van metaal is gaf vreemd genoeg wel een te glanzend resultaat. Daarom bracht ik hierover nog een laagje Microscale Flat aan.