1 december 2007

Pimp my seinhuis


Seinhuis Volmer
Ik heb al zowat 10 jaar een seinhuis in mijn bezit. In elkaar gelijmd en verder niets aan gedaan. Ik zag niet eens meer hoe lelijk dat staat zonder afwerking! Dit moest ik dus eens aanpakken en "vernederlandsen". Het leien dak heb ik vervangen door dakpannen (Volmer) en grijs geschilderd (Humbrol 66). Ik heb dakranden aangebracht, de ramen veranderd en veel tirelantijntjes verwijderd. Nederland is wat strakker dan wat met in Duitsland gewend is. De ramen waren rond van boven, dus de oude ramen moesten eruit. Ze zijn nu rechthoekig en groen geschilderd (Revell 39). De gehele bovenkant heb ik geel geschilderd met Humbrol 148 en de trap werd onderhanden genomen met Humbrol 66. Daarna volgen natuurlijk de bewerkingen die je op andere delen van mijn weblog kunt vinden, wassen met verdunde oostindische inkt, en drybrushen met witte acrylverf. Het lijkt nu al behoorlijk op het Maliebaan seinhuis uit het spoorwegmuseum in Utrecht GoogleMaps, waarvan Artitec een model voor spoor N heeft gemaakt. Het balkon heb ik niet, maar ik zou het er zo aan kunnen maken. Foto's van seinhuizen vind je hier.

Lamp boven de deur.
Op het Volmer model zit al een lampje, maar dat is gewoon een armatuur met een wit bolletje plastic. Het bolletje heb ik plat gevijld, waarna ik er een klein gaatje in heb geboord, precies groot genoeg voor een lampje van Viesmann. Een leuk idee...., het lampje was slechts een béétje warm toen het geheel begon te smelten. Dan maar weer iets zelf maken. Het werd een klein schroefje: van boven plat vijlen, gaatje boren en schroefdraad wegzagen. Zwart schilderen, lampje erin, gaatje in de gevel en aansluiten. Voor het aansluiten schakel ik vaak twee lampjes in serie zodat ze minder fel branden. Later zag ik nog kleinere lampjes voor spoor N van Viesmann. Dat was misschien nog mooier geweest.


Interieur
Nu kreeg ik de smaak echt goed te pakken. Ik wilde ook een interieur hebben. Daarvoor heb ik een doos van Faller gekocht (art no 120118). Wel een beetje grof uitgevoerd spul, maar het zit toch aan de binnenkant. Ik heb nog wel trekdraden aan de stellingkast aangebracht, maar eigenlijk zie je ze niet. Het tafeltje maakte ik zelf van een paar stukjes styreen. Het topstuk uit de collectie is een door mijzelf gemaakte telefoon (op de tafel) ter grootte van een kopspeld. De hoorn is een stukje gebogen 0,3 mm staaldraad. De binnenkant zelf behangen met papier uit de binnenkant van een envelop; mannetje erbij en klaar! Waarom ik dit doe... als ik het zelf wist..., maar vooral om een foto te kunnen maken voor de site! NB: Het dak zit los. Ik heb er ter ondersteuning stukjes styreen onder de pannen aangebracht zodat de hoek niet breekt. Zo kan ik er nog af en toe bij. Bedankt voor het lezen!