23 september 2006

Superen Märklin wissels

De wissels van Märklin zijn niet erg mooi. Afgezien van de net iets te scherpe hoek, zitten er stukken plastic tussen de bielzen, en de bovengrondse wisselsteller is wat grof en on-Nederlands. Daar gaan we verbetering in aanbrengen. Verder wil ik een electrische aandrijving. Voor de aandrijving gebruik ik die voor de C-rails. Uit ervaring weet ik dat die vrij stil is en dat er een terugmeldfunctie in zit, zodat ik later kan zien of de wissel op rechtdoor of afslaand staat. Zie hier het eindresultaat.

De wisselaandrijving -- Stap 1

Märklin verkoopt ondergrondse wisselaandrijving sets. Daarvan heb ik er een aangeschaft om te zien hoe het werkt. Maar ik vond ze ook wel prijzig. Ik heb daarom, nadat de eerst af was, de volgende gewoon zelf gemaakt. Je hebt er overigens wel minimaal één nodig, want er zit een sjabloon bij om op de juiste plaats een gat in de baan te boren.



















Volg voorzover mogelijk de instructie van Märklin, maar maak dan met behulp van stukjes styreen een bakje waar het aansluitbeugeltje waarvan er bij de Märklin onderaandrijvingset meerdere worden meegeleverd, en werk het met twee stukjes schaalhout zodanig van boven af dat het lijkt alsof het beugeltje tussen twee bielzen heen en weer beweegt.

De wisselaandrijving -- Stap 2

Maak met behulp van een plaatje styreen en een figuurzaag een waaiervormige plaat. Je zou dit ook van messing kunnen maken (dit kan je ook gewoon met een fijne figuurzaag uitzagen). Vervolgens boor, zaag en vijl je twee kleine boogjes in het styreen en boor je nog een gat voor het draaipunt. Tenslotte neem je één van de koperen buisjes uit een kroonsteentje en lijmt die met twee componenten lijm goed vast. In het geval dat je het geheel in messing gaat uitvoeren, kan je dit beter solderen.


















Nu neem je twee stukjes verend staal (ø 1mm) en je buigt daar twee haakse hoeken van. De twee hoeken schroef je vast in het messing kroonsteenbuisje zodat je een beugel hebt om bovengronds de wissel te bedienen en ondergronds één voor de wisselaandrijving.
Schroef het geheel op de juiste wijze onder de baan. De schroefjes moeten zo worden aangedraaid dat het plastic plaatje enige wrijving ondervindt, maar ook niet te strak.

De afwerking aan de bovenzijde

Met een mesje heb ik alle overtollige plastic delen weggsneden, ook het stuk tussen de rails. Het lastigste stuk is het plastic dat tussen de biels en de rails zit. Ik wilde namelijk een visuele trekstang aanbrengen, die moet daar doorheen. De gaatjes in de wissel, bedoeld om de wisselsteller aan te sluiten heb ik opgevuld met stukjes styreen. Vervolgens ballast aanbrengen en tussen de bewegende delen wat fijn bruin zand. Tenslotte alles schilderen. Dat is een heel ander gezicht vind je niet?