27 mei 2008

Kolenwagon

Na de airbrush oefeningen met de oude goederenwagons moeten nu de nieuwe er ook aan geloven. Ik heb ook nog wat meer mijn best gedaan op de vloer. Deze werd eerst met medium grey (XF 20) grijs gespoten, en na drogen afgeplakt met Tamyia tape. Binnen en buiten wanden werden voorzien van een laagje Nato brown XF 68 (voor de variatie in plaats van Red brown XF 64). Daarna kreeg de bodem een voorzichtig snel waasje flat earth (XF52). Hiermee spuit je ook de wielkasten en onderstel. Deze wagon is nu geschikt voor losse goederen aardappels bieten of ander stortgoed.

Voor de kolenbak werd ook nog de rand van de bak met German grey (XF63) bespoten: recht van boven. Misschien moet je hiervoor de vloer nog een keer afplakken. En dan verder de lading. Deze is gemaakt van filtermateriaal uit de aquarium winkel. De bodem van de lading is gemaakt van piepschuim. Deze werd eerst in de juiste vorm gesneden met twee kamelenbulten. Vervolgens verf je hiervan de bovenkant zwart. Na drogen insmeren met houtlijm en met filtermateriaal bestrooien. Lekker licht en mooi!

Inmiddels heb ik bij Walther.com, Microscale vernis in bestelling. Ik ben van plan de wagon eerst met satin vernis te spuiten om beschadigen te voorkomen. Daarna gaat de matte versie (Micro coat flat) er over heen om de glans weer weg te nemen. De matte vernis alleen is niet voldoende krasvast heb ik gemerkt.