24 januari 2009

Verlichting Digirail voor NS 2200

Natuurlijk moest ik het weer eens in de verkeerde volgorde doen. Ik begon met airbrushen om het model te verouderen, vervolgens bedacht ik dat ik de verlichting wilde verbeteren. Het was erg lastig om het werkstuk niet te beschadigen. Aan de andere kant, je zie maar weer hoe veelzijdig de modelspoorhobby is en zelf in de verkeerde volgorde komt het uiteindelijk wel goed.

De verlichting komt van Digirails. Er is van deze firma ook verlichting beschikbaar voor wagons en voor locomotief NS 2400. De verlichting voor de NS 2200 is net nieuw en ik besloot in te schrijven op de vooraankondiging. Het idee is, dat je verlichting kunt schakelen: aan en uit en een rangeerlicht (mits je over de juiste decoder beschikt), of achter geen verlichting wanneer je met wagons rijdt. Standaard (zonder decoder) werken de met de rijrichting wisselende rode achterlichten en gele koplampen. Het seinbeeld is in te stellen door de soldeerpunten achterop door te verbinden (zie de foto hierboven). Het licht wordt geproduceerd door leds. Voor de originele verlichting wordt een gloeilampje gebruikt.
.
Montage is niet moeilijk en de bijgeleverde handleiding is prima. Op Internet is er zelfs een op A4 formaat beschikbaar. Het aanbrengen van de nieuwe verlichting is gemakkelijk. Als je eens wilt experimenteren en wilt leren elektronica in te bouwen, dan is dit prima geschikt om te beginnen. Voor dit soort klusjes heb je een 12-15W soldeerapparaat nodig. De fijne elektronica kan niet tegen de hitte van een grote soldeerbout. Gebruik ook speciaal soldeertin, zonder hars. Nou je ziet het: veel draadjes, maar de verlichting werk.

In de locomotief moeten een paar niet onoverkomelijke veranderingen worden aangebracht: het wegknippen van de oorspronkelijke verlichting en en het wegsnijden van de lichtgeleiders. De oorspronkelijke verlichting had een omgekeerde L seinbeeld. Dit wordt gebruikt bij rangeerbewegingen. Het vierde lichtje moet daarom worden open geboord. Ik wilde geel voor (onder) en rood achter (boven).

Wat ik ervan vind? De lampjes zijn erg fel en het oranje/geel vind ik minder mooi dat het oorspronkelijke witte licht, maar daarvoor heb ik sluitseinen terug. Het felle licht heb ik opgevangen door ook aan de onderkant twee stukjes styreen over de led aan te brengen, met daarin een klein gaatje, waar het licht door komt. Het balkje zelf heb ik zwart geverfd zodat alleen door het gaatje licht komt. Op de eerste foto zie je de bovenste balk zitten.