24 april 2008

Esso tankwagen

In Rail Magazine 238 (oktober 2006) beschrijft Len de Vries het vervuilen van ketelwagens met de airbrush. Ik kocht ook een Piko ketelwagen en nam het moedige besluit deze meteen maar de vervuilen met de airbrush, spannend! Lees hier hoe een bonk zwart plastic met akelig schone vignetten verandert, wat een verschil!

Demonteren en voorbereiden
Voor het spuiten werd de wagon eerst gedemonteerd. De bodem zit gewoon los (vreemd), dus daar kwam weinig kracht bij kijken. De loopbrug met trap kon gemakkelijk worden verwijderd uit de gaatjes in de tank. De draaistellen kan je volgens mij net zo goed laten zitten, maar OK, laat ik niet eigenwijs zijn en Len's instructie volgen. Je trekt ze met enige kracht uit de grondplaat.

De wielen spuit ik niet. Voor mij horen die bij het technische gedeelte, wat ik liever helemaal schoon houd. De gietnaad schuurde ik "netjes" weg, wat toch wel wat krasjes bovenop opleverde. Het voordeel is: je creeert meteen een "point of no return". Je moet nu wel door, want het ziet er niet meer uit :-). Omdat ook enig licht gekleurd plastic te zien was, ben ik maar begonnen dit bij te werken met Tamyia zwart XF1. Nog steeds krassen te zien (help)! Na mijn cursus edelsmeden heb ik echter ontdekt, dat je niet moet opgeven als het dreigt mis te gaan. Het is slechts een fase in het project en heeft geen voorspelende waarde voor het eindresultaat. Het geheel liet ik een uurtje drogen.

Nu eerst de loopbrug bewerken. Dit bestaat uit glibberig plastic, waar geen verf op hecht, dus dit bespoten met lak uit de spuitbus: matig resultaat. De lak trekt enigszinds samen waardoor er geen egale laag ontstaat. Na drogen kon ik dit met een stukje schuurpapier gelukkig weer glad krijgen. Zo en dan nu echt aan de gang.

Airbrushen
De tank en draaistellen werden gespoten met XF-64 red brown. De strepen zoals te zien in Rail Magazine lukten niet. Zo dun kan ik helaas nog niet spuiten. Maar het resultaat was toch echt goed. Een beetje vlekkerig geeft het juiste effect. Bij de tankdop van boven werd wat meer bruin gespoten dan bij andere delen bovenop. De krasjes bovenop waren nu wel verdwenen. En dan nu de loopbrug, ietsje dikker dan de rest van de tank. Tenslotte werd haaks van onderen zwart op de onderkant van de draaistellen gespoten voor het schaduweffect. Klaar, en nog even laten nadrogen.

De orginele wagon gedemonteerd.

Opnieuw!
Bij het in elkaar zetten ging het een beetje mis. Op zichzelf is de verf na een minuutje droog, maar ik schoot bij het erin zetten van de wielen toch even met mijn nagel uit. Net midden op het Esso logo. De airbrush was net schoongemaakt (zucht). Ik zag nu ook dat ik de voor en achterkant vrijwel niet had gespoten en de ene zijkant boven had een dikkere laag dan de andere gekregen. Dat is hobby! Gewoon weer verder gaan. Nu komt het aan op creativiteit!

Met een wattenstaafje met oplosmiddel werd de verf van het vignet verwijderd. Smetteloos wit werd het niet, een beetje licht bruin (geeft niks). Uit een stukje karton knipte ik een klein ovaal. Met de aribrush spoot ik er van een afstandje doorheen terwijl ik het karton vlak voor de wagon voorzichtig heen en weer bewoog: probleem opgelost! Nu maar direct de voor en achterkant en de ene zijkant.
Ik besloot ook dat ik een tweede kleur wilde aanbrengen. Van onderen bracht ik nog een laag Flat Earth (XF 52) aan. Dit is het helemaal! Volgende week even lak kopen om het geheel te fixeren.