5 september 2007

Presentatie


Ik bewaar grote acties voor wat betreft de modelbaan meestal voor de zomer. Ik weet eigenlijk niet waarom. Misschien omdat het gemakkelijker is. Als er gezaagd moet worden, dan kan dat gewoon buiten. Ik had nog geen frieslijst en achtergrond. En dat terwijl ik in de modelbaan boeken en tijdschriften toch lees dat deze zó belangrijk zijn voor de presentatie. Maar goed, het is ook niet zo gemakkelijk om daar direct mee te beginnen. Als je al direct een frieslijst bouwt dan stoot je steeds je hoofd als je aan de baan werkt (een frieslijst is een lijst voor de modelbaan, die er als het ware een kijkdoos van maakt). voor de lijst gebruikte ik 15 cm hoge en 1 cm dikke multiplex op een afstand van 30 cm boven de baan.

Verder moest er een achtergrond komen. Daarvan ben ik er nu achter dat je dat eigenlijk veel eerder moet maken. Nu moet ik deze voor het schilderen steeds voorzichtig over de baan heen tillen, waarbij ik erg moet uitkijken dat ik niets stuk maak. De hoogte van de achtergrond is 38 cm. De combinatie van de hoogte en de hoogte van de frieslijst is belangrijk. Je moet voorkomen dat je toch over de achtergrond heen kijkt als je ervoor staat. Ik heb Canvas Board van Talens gebruikt. Materiaal dat in winkels met schildersbenodigd- heden wordt verkocht. Het board is gemaakt van MDF waarop katoen is gespannen. Je kunt ze op maat zagen als je wilt. De platen heb ik aan elkaar gemaakt door er aan de achterkant met houtlijm vertikaal stroken triplex op te lijmen en vervolgens horizontaal twee latten te schroeven. De naden heb ik aan de voorkant met Talens extra heavy gel medium dicht gekit. Dat was redelijk veel werk, want de gel krimpt steeds erg. Door de platen vlak naast de naden steeds met schilders afplakband af te plakken kon ik voorkomen dat er een heel plakkaat "kit" aan de voorkant zichtbaar werd. Het schilderen van de achtergrond beschrijf ik later. Ik ben er nog steeds mee aan het knoeien. Gelukkig is er net een artikeltje in Rail Magazine (246) aan gewijd.

En dan de verlichting. Ik heb hiervoor TL verlichting van IKEA gekocht (4x40 cm) en deze direct aan de binnenkant van de frieslijst gemonteerd. De kleur is belangrijk. TL buizen zijn er diverse kleuren. uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de standaard kleur (827, gloeilamp kleur) het beste voldoet in combinatie met 5x20 W halogeen verlichting. De TL verlichting zorgt voor een gelijkmatige belichting. De halogeen lampen zorgen ervoor dat het net lijkt of de zon schijnt. Mijn baan ziet er nu al weer een stuk beter uit.