28 januari 2008

Je kan toch niet zonder Airbrush!






















Wie is er bang voor de Airbush?
De airbrush is een erg handig instrument. Heb je er mee leren werken, dan wil je niet meer zonder. Als je begint met vervuilen van oude wagons (zie hier) dan krijg je de techniek vanzelf onder de knie. Ik zag tegen het schoonmaken erg op, maar ook dat is toch niet moeilijk. Je kunt de airbrush meestal bijna geheel in onderdelen uit elkaar halen. Ik geeft hier kort wat informatie om de instap gemakkelijker te maken.

Airbrush
Airbrushen is spuiten met een verfspuit. Voor modelbouw moet je een fijne spuit hebben, die de verf in kleine druppeltjes kan doseren. Maar gelukkig hoef je ook weer geen hele dure Airbrush aan te schaffen. Een Badger 150 wordt veel gebruikt, is relatief voordelig en prima geschikt. Deze behoort tot het type dual-action. Dat betekent dat je met één knop zowel de luchtdruk als hoeveelheid verf kunt doseren, en dat is prettig.

Compressor
Verder heb je een compressor nodig. Ik heb een eenvoudige Werther membraancompressor aangeschaft via Airbrush Services Almere. Werkt prima tot nu toe. De comperssor levert ongeveer 2 Bar druk, maakt weinig lawaai en slaat automatisch af als de druk hoger dan 2 Bar is. Verder zit er een waterscheider op. Naast lucht komt er namelijk door het samenpersen condensvocht vrij. Ik vraag me af of een waterscheider wel veel zin heeft, want je ziet nog steeds condensdruppeltjes in de slang ontstaan. Maar last heb ik er niet van. Ik werk met name met acrylverf op waterbasis. Een duurdere type compressor is er een die werkt met een druktank. Het principe is gebaseerd op de techniek die ook in koelkasten gebruikt wordt.

Aansluiten
Tenslotte de slang. Ik heb een eenvoudige doorzichtige slang aangeschaft met een aansluitventiel aan de kant van de airbrush, zodat ik hem in een beweging kan loskoppelen. Ik heb een tweede adapter aangeschaft, zodat ik ook bij drogen zonder airbrush lucht door de slang kan blazen, droogzuigen eigenlijk. Hiervoor gebruik ik de stofzuiger.
.
Demonteren
Schoonmaken is lastiger dan spuiten. Daarvoor moet de spuit uit elkaar, en in elkaar gezet worden. Voordat ik echt ging airbrushen heb ik dat eerst maar eens tien keer gedaan. Ik had het idee dat ik daarna het ding geheel zou begrijpen. Het is een goede oefening die ik iedereen aanraad. Het gaat bij reinigen met name om het demonteren van de trekker (Trigger), naald (Needle) en sproeikop (Head en Tip). Een lastig stukje is het terugplaatsen van de Winged Back Lever, de hendel die verbonden is met het veermechaniek voor de trekker. Maar als je één keer weet hoe het gaat dan heb je het zo weer voor elkaar.
.

De naald
Wanneer je begint met demonteren, moet je eerst de blauwe kap achter losdraaien, vervolgens het stelschroefje (needle chunk), waarna je de naald er aan de achterkant uit kunt halen. Het is belangrijk dat de naald recht blijft, anders krijg je problemen bij het spuiten, dus voorzichtig ermee. Als je de naald terugplaatst moet je oppassen dat je hem niet te ver naar voren terugdrukt, anders beschadig je de sproeikop. De naald steekt een paar mm uit de sproeikop, maar raakt hem niet. Meestal duw ik hem eerst zacht naar voren en haal hem dan 1 mm terug naar achteren. Het is een goede gewoonte om na gebruik de naald licht in te smeren met vaseline.
.
Schoonspoelen
Natuurlijk moet je de verf niet laten opdrogen. Direct na gebruik moet je de airbrush eerst leegspuiten zonder verf en vervolgens met oplosmiddel. Ik gebruik voor Tamiya verf gedenatureerde alcohol 96%. Daarna haal ik de airbrush uit elkaar en maak alles verder schoon met alcohol en oplosmiddel van Tamiya. Wat je goed kunt gebruiken voor het schoonmaken zijn spulletjes die je kunt kopen voor onderhoud van ons eigen ivoor. Er zijn allerlei ragertjes te koop bij de drogist en ook tandflosdraad gebruik ik, nl bij het schoonmaken van tip. Alcohol 96% kan je ook gebruiken als je van verfkleur wisselt. De airbush hoeft dan niet uit elkaar gehaald. Ik heb daarnaast extra voorraad bekertjes (Jars) aangeschaft, zodat ik niet steeds de verf terug hoef te gieten.

Zo en nu aan het werk ermee. Niet aarzelen, gewoon aanschaffen. Als je kan solderen, dan kan je dit ook.