1 oktober 2007

Diesellocomotief NS 521

Laat ik me maar eens aan een persoonlijke locomotief review wagen van het Roco model art no. 69390. Wat vind ik van dit model? Ik heb hem nu ongeveer twee jaar. Ik moest er eerst een jaar op wachten nadat ik hem had besteld. En dat terwijl ik juist zo enthousiast was dat Roco eindelijk een drie-rail versie uitbracht. Dat is al lang vergeten en ik ben blij dat ik hem heb.

Historie
De NS-serie 500-700 is een een dieselelectrische locomotief die tussen 1946 en 1998 werd ingezet. De eerste serie kwam na de Tweede Wereldoorlog uit Engeland, was afkomstig van het War Department en had de kleur grijs. Omdat de locomotieven goed bevielen werd er extra materieel (nieuw) aangeschaft en tussen 1949 en 1957 in dienst genomen. De locs werden gebouwd door de English Electric Company (EEC) te London. De serie 500 was alleen geschikt voor rangeerwerk vanwege het ontbreken van een doorgaande luchtrem. In 1963 kregen alle locs een blauw zwaailicht om ze beter zichtbaar te maken voor kruisend wegverkeer. De 521 is niet meer in vaste dienst, maar wel te vinden bij de SGB in Goes, in de oorspronkelijke groene kleurstelling.

De afwerking van het model
Op het schild aan de zijkant staat Nederlandse Spoorwagen. Dat zal er in het echt vast niet op gestaan hebben, maar je kunt het toch alleen met een loep lezen. De handgrepen vind ik te wit en had ze liever in metaal uitgevoerd gezien, zodat ze dunner zijn. Ook zijn ze niet helemaal strak recht, zoals je ook op de foto kunt zien. De krukassen van de drijfstang zijn van plastic en al twee keer afgebroken. Ik ga ze nog een keer zelf maken in messing. Om te zien vind ik het een fraai model.

De rijeigenschappen
De locomotief bleef eerst overal hangen. Elk vuiltje en zeker elke wissel was een opstakel. Zelfs als ik met een redelijke snelheid reed. Binnenin de locomotief zitten twee U-vormige messing stroomgeleiders. Deze maakten onvoldoende contact. Een beetje ronder buigen en vlakker vijlen op de plaats waar ze met de flensen in contact komen bleek de oplossing. Nu rijdt hij goed. Openmaken is overigens nog niet zo gemakkelijk. Hiervoor moet je de gril eraf trekken met een tang. Ja, ik ben je nou helemaal.... Ik heb aan de zijkant van de gril twee hele kleine gaatjes geboord, zodat ik er iets in kan steken om hem eraf te trekken.

Ik ben erg te spreken over de slepers van Roco. Ook bij deze rangeerlocomotief hoor je alleen een zacht gezoem van de motor en een ietsje tikken van de sleper bij hogere snelheid. Bij hoge snelheid lijkt de loc een beetje kreupel als gevolg van de enkelvoudige drijfstangbevestiging.

Märklin compatibel?
De locomotief rijdt uitstekend met behulp een Märklin Mobile Station. Je moet hem dan wel even in de winkel laten voorprogrammeren, om de optrek- en afremvertraging en de maximumsnelheid in te stellen.

Conclusie
Ik ben eigenlijk erg tevreden over het model. Ook al mankeert er wel het een en ander aan, de totale indruk en uitstraling is goed. De rest passen we zelf wel aan. En zeg nou zelf, is er een nog Hollandser model dan dit?

Bron Wikepedia