28 februari 2008

Spuitcabine uit een IKEA kistje

Als je gaat spuiten met een Airbrush is het verstandig om de dampen weg te zuigen. Als je in een grote ruimte werkt, kan je het spuiten wel een paar keer gewoon in de open ruimte doen, maar goede afzuiging is toch veel gezonder. Ik maakte de spuitcabine zelf. Ik heb eerst rondgekeken wat er te koop is, maar een eenvoudige kast kost al bijna € 200,--. Nu had ik nog een oude badkamer ventilator liggen en dit bracht mij ertoe om zelf iets te bouwen. En ik moet zeggen het is kinderlijk eenvoudig. Ik heb geen grote spuitcabine nodig en vind dit kleine formaat prima. Bovendien kan hij vrijwel geheel gedemonteerd worden. Ik heb het bouwen wel in twee etappes gedaan want ik kwam erachter dat de oude ventilator niet voldoende capaciteit had en heb toen alles klaar was toch een grotere gekocht. Hier volgt een gedetailleerde beschrijving:

Benodigdheden
- Een klein formaat IKEA SNACK kist: 26 x 27 x 15 cm
- Perspex plaat 4 mm dik: 37 x 18 cm en 25 x 35 cm (2x)
- Conrad passief kool filter: art no 224065
- Twee scharnieren
- Twee kastplank dragers
- Paar latjes
- Schroeven, bouten en moeren
- Badkamer ventilator (230V, 15W, 320 m3/h)*
- Aansluitsnoer met stekker.

Totale kosten ongeveer € 70,-- (waarvan € 37,-- voor de badkamer ventilator).

Uitvoering
De zwarte Conrad filter moet eerst even op maat worden gesneden (35 cm), want die is net even te lang om in het kistje te passen. Aan de bovenkant (plaats het kistje op zijn zijkant) is hij net te laag, maar dat vullen we op met een stukje hout. Maak nu met een figuurzaag een rond gat midden onder in de boden van het kistje. Plaats daar de ventilator in. Schroef hem met een paar korte houtschroeven vast. Boor een tweede gat voor de stroomdoorvoer en voer hier een draad met stekker door en sluit de ventilator aan. Maak rondom in de kist aan de zij- en voorkant op ca 5,5 cm vanaf de bodem een rand mbv 1,2x1,2cm dikke latjes waarop het filter kan rusten en lijm het geheel met houtlijm vast. Plaats het filter en neem en stukje triplex of een plankje om de bovenkant verder op te vullen. Bevestig achter/onder aan dit plankje een dun triplex plankje om ook het filter aan de bovenkant verder te ondersteunen. Plaats nu het filter definitief en bevestig deze met twee latjes voor het filter, links en rechts en zet deze vast mbv een paar schroeven, zodat later het filter eventueel gemakkelijk kan worden vervangen.



Perspex of plexiglas
Ik koos dit materiaal voor voldoende licht op het werk. Verder hoop ik de platen met aanslag van de airbrushverf op waterbasis gemakkelijk af te kunnen wassen. Ik had nog nooit met plexiglas gewerkt, maar het laat zich eigenlijk als hout bewerken. Ik had de drie plaatjes bij de bouwmarkt al op maat laten zagen, dus daar had ik geen omkijken meer naar, De scherpe randen worden met schuurpapier glad geschuurd, eerst met wat grover daarna met heel fijn schuurpapier. Poleisten kan indien nodig met koperpoets.

De scharnier wordt met bouten door en door bevestigd aan het plexiglas. De schroeven in het hout waren toch net te lang. Met een vijl maak je ze weer korter.




Bevestig tussen het 18 cm lange plaatje en de bovenrand van de kist twee scharnieren zodat je een beweegbare klep krijgt. De twee andere plaatjes worden aan de linker en rechter kant geplaatst. Hiervoor worden 4 mm gaten geboord in het perspex op de plaats waar de schroeven in de hoeksteunen van het SNACK kistje zitten. Bij de handvaten zitten ook schroeven. Deze zitten in de weg en daarom boorde ik hier ook twee 1 cm grote gaten. Met behulp van bouten en (vleugel)moeren -en ringetjes om de druk op het plexiglas te verminderen en het indraaien van de bouten in het hout tegen te gaan - worden de platen aan de twee zijkanten bevestigd. Voorboven in deze platen worden nog twee gaten geboord waarin kastplank dragers worden bevestigd. Hierop rust de klep aan de voorkant. Deze staat daardoor schuin naar boven open.

Demonteren en opruimen
De maten van de platen zijn zo gekozen dat je deze na demonteren van de de kast in de kist kunt opruimen, waardoor de hele kast nog nauwelijks ruimte in neemt. Met een draaiplateau en een haakje voor je airbrush maak het geheel compleet. Succes ermee en ik hoor graag of het jou ook gelukt is er een te maken.

De dampen kunnen naar buiten worden afgevoerd door een flexibele wasdroger afvoerslang achter aan de ventilator aan te sluiten. Let nog even op het detail: een haakje voor je airbush. Volgende keer draai ik de bodem nog even om zodat je de vierkante poten niet meer ziet.
.
.
.
*Oorspronkelijk had ik een 11W, 85 m3/h ventilator gebruikt. Deze bleek toch te veel terugslag te geven. Ik heb hem daarom vervangen door een bijna vier keer zo grote van 25W en 320m3/h en een diameter van 15 cm in plaats van 10 cm. Deze bevalt prima.