27 september 2008

Roco 2400 vervuilen

Airbrushen.
En nu aan het werk met de 2400! Dat glimmende plastic staat misschien leuk in de vitrinekast, maar niet op de modelspoorbaan. Misschien is het even slikken. Een mooie loc onderspuiten? Is hij daarna nog wel wat waard? Daar gaat het toch niet om! Je moet er zelf plezier aan beleven. Hieronder lees je hoe het moet. Ik heb deels de instructie uit Rail Magazine gevolgd, maar heb iets andere kleuren gebruikt.
  • Tamiya Surface primer (grijs)
  • Tamiya German Grey (XF-63)
  • Tamiya Nato Brown (XF-68)
  • Tamiya Flat Earth (XF-52)
  • Rambo Transparant Zijdeglans interieurlak (Blank 701)

Demonteren van de locomotief.
Verwijder de kap en onderdelen van de locomotief als volgt:
(1) De "stuurhut" kan verwijderd worden door de twee zijkanten onderaan iets naar buiten te trekken. Hierdoor komen de de vier haaksjes los van het tweede deel van de bovenkant. Vervolgens trek je de cabine naar boven los. Haal ook het glas uit de cabine.
(2) Haal de draaistel kasten er af (eenvoudig opzij trekken).
(3) De rest van de bovenkant zit met twee schroefjes vast. Aan de voor en achterkant zitten ook twee haakjes die je ziet zitten als je de draaistel kasten hebt losgemaakt. De de grote lampen kunnen eruit door duwen van binnenuit naar voren. De kleine lampen boven van buiten naar binnen.
(4) De dieseltank kan naar onderen losgetrokken worden.
(5) De voor en achterkant worden verwijderd en de buffers en andere onderdelen losgetrokken.

Werkwijze:
Was alle te spuiten onderdelen (behalve de locomotief zelf natuurlijk) in een lauw sopje en laat het drogen. Gebruik geen alcohol zoals ik probeerde met de dieseltank. Deze bleek al gespoten en de lak liet gelijk los. De afdruk van mijn vingers was duidelijk te zien. Gelukkig was het maar een beetje en na het airbrushen was er niets meer van te zien. Plak de rode balk van voor en achterkant af met airbrush tape. Behandel vervolgens de gladde onderdelen, draaistelkasten voor en achterkant, met primer.
.
Na drogen worden deze onderdelen met German Grey over gespoten. De boven en zijkant van de locomotief kregen een waasje Nato Brown. De boven en zijkant werd afgeplakt zodat de roosters met German Grey konden worden behandeld. Daarna werd de hele bovenkant nog van een waasje grijs voorzien. Omdat dit naar mijn smaak toch allemaal wat te donker werd, werd opnieuw een waasje bruin opgebracht. Maar je kunt het zelf anders doen. De bovenkanten van deze loc waren soms door aanslag helemaal zwart.
.
Vervolgens was de loc aan de beurt. Het motorgedeelte en wielen werden afgeplakt en van boven af werd een waasje Flat Earth aangebracht. De onderdelen van de onderzijde, voor- en achterkant, dieseltank en draaistelonderdelen werden weer teruggeplaatst en met een waasje Flat Earth behandeld, dus inclusief de voor en zijkant met de gele bies. Zoals je misschien opvalt. de wielen spuit ik niet mee. Ik vind dit horen bij het motorgedeelte en houd dat liever zo schoon mogelijk om de rijeigenschappen niet negatief te beïnvloeden.
.
Om het geheel tegen beschadigingen te beschermen moet een laagje lak worden aangebracht. Ik heb wat lopen experimenteren op oude modellen en vond de gewone Rambo interieurlak het beste werken: sterk met weinig glans. Het trouwens een goed idee om je nagels te knippen voor je begint. Je hebt geen idee welke schade je aan kunt richten is mijn ervaring. De lak werd verdund met 10-20% Tamiya Thinner (X-20A). Een nachtje laten drogen en het model kan weer in elkaar worden gezet.