1 maart 2007

De details

De Schoorsteen
De bovenkant van een schoor- steen is geen groot gat, maar er steekt een pijp uit. Vind je deze te groot, dan kan je er ook twee kleinere inzetten. Die van mij is gemaakt van een wattenstaafje. Het cement rond de pijp maak je van styreen. Met een vijltje maak je het op maat.

Vergeet niet om lood om de schoorsteen aan te brengen. Ik heb hiervoor grijs TESA isolatieband gebruikt. Als je een stukje op een snijmat plakt, dan snij je de gewenste vorm gemakkelijk uit. Met behulp van wat secondenlijm plak je het daarna vast. Vervolgens plak je het dak en de schoorstteen af met schilderstape, waarna je het TESA tape kunt drybrushen met een witte acrylverf.
_________________________________________________________


Zelf deuren maken
Neem hiervoor een vlak plaatje styreen met planken groeven. Je kunt ook een stukje vlak styreen nemen waar je met een mes in krast om het effect van planken te maken. Het bovenlicht snij, zaag en vijl je eruit.
.
.
.
Op de deur heb ik nog een dun plaatje styreen gelijmd, waar ik met een mes planken heb ingekrast. De deurposten maak je van 1 mm styreen. De randen van het bovenlicht van 0,5 mm styreen. Na schilderen, tenslotte nog een deurkruk van een 0,4 mm dik staaldraadje. Klein gaatje boren en vastlijmen met secondelijm.
_________________________________________________________

Je "eigen" ramen.
Het aanpassen van een raam is eenvoudig: je hebt Plastruct of Evergreen styreen nodig, hetzelfde materiaal als waarvan de "plastic" huisjes zijn gemaakt. De middenbalk van het Holland Scale raam maak je smaller door de onderkant van het bovenste binnen raam volledig weg te vijlen.

Vervolgens maak je dezelfde spijl met een guts dieper en zet er een 1 mm plastruct balk voor in de plaats. Rondom lijm je een 0,5 mm Plastruct balkjes en je zet er twee extra spijlen in en tenslotte een vertikale stijl naar beneden in het beneden. Zie hier een autentiek schuifraam.
_________________________________________________________

De dakapel aanpassen
De Holland Scale dakramen staan naar mijn idee te veel naar buiten. De zolderkamer loopt dan door tot voorbij de buitenmuren! Dus de ramen heb ik iets ingekort en eronder heb ik eerst een randje dakpannen gemonteerd. Verder heb ik een middenspijl in het raam aangebracht.

Het zink aan de zijkant van het dakraam maak je van een stukje TESA band, wat je vooraf op een snijmatje plakt en daarna op maat snijdt. Met de drybrush techniek creeer je de metaal look. Op het dakje zit een stukje schuurpapier.